torstai 21. maaliskuuta 2013

Nettimainonnan viidakkokäsikirja?

Vierailin tällä viikolla erään ison asianajotoimiston asiakasseminaarissa, jossa käsiteltiin nettimarkkinointia ja erityisesti Suomessa vielä jonkin verran tuntematonta affiliate-markkinointia. Vieraat olivat kyseisen asianajotoimiston asiakkaita, mainos- ja mediatoimistojen edustajia sekä nettimarkkinoinnin ammattilaisia. Puhujina toimivat isäntä yrityksen asianajajat, erään affiliate-markkinointia tarjoavan yrityksen maajohtaja sekä kilpailu-ja kuluttajaviraston johtaja.

Jäinkin seminaarin jälkeen miettimään minkälaista yleistietoa internetistä on löydettävissä nettimarkkinointia koskien? Onko netistä löydettävissä helposti sellaista perustietoa joka voisi ohjata tottumatonta nettimainonnan ostajaa oikeaan suuntaan ja rohkaista aloittamaan nettimainonnan vaikka aiempaa kokemusta ei olisikaan? Nopealla vilkaisulla Googlen kautta löytyi hakusanoilla "internet mainonnan ostaminen" ja "nettimainonnan ostaminen" linkkejä nettimainontaa tarjoavien yritysten, kuluttajaviraston tai mtl:n sivuille mutta ei sekeää tai helposti ymmärrettävää tietoa siitä miten ja mistä voi itse ostaa nettimainontaa.

Itselle, nettimainonnan kanssa pian 15-vuotta työskennelleenä, alkavat perusasiat olla jo hallinnassa, mutta aika-ajoin törmään edelleen uusiin asioihin jotka vaativat tarkempaa perehtymistä ja opettelua. Voinkin hyvin mielikuvitella minkälaiseen "viidakkoon" esimerkiksi kivijalkakaupan pienyrittäjä törmää kun hän on halunnut laajentaa yritystoimintaa ja perustanut verkkokaupan. Melko nopeasti yrittäjä huomaa ettei pelkkä verkkokaupan perustaminen riitä vaan verkkokaupalle tarvitaan myös näkyvyyttä ja lähtee ostamaan verkkokaupalle nettimainontaa.

Ostaessaan nettimainontaa kauppias törmää nopeasti kirjainyhdistelmiin CPM, CPC, CPL ja CPA.  Perusmainontaa voi tehdä eri kokoisilla bannereilla tai dhtml-, html-, pop-up muodossa. Mainosmateriaali voi olla staattista, animoitua tai flash-muodossa. Tärkeää on myös varmistaa että verkkokauppa on SEO optimoitu ja että SEM-markkinointi on kunnossa. Lisäksi on tätä affiliate-mainontaa johon voidaan liittää loyalty-ohjelmaa, voucher koodia, email-mainontaa, sosiaalista markkinointia sekä pitäisi tietää minkälaisella frequensillä mainos saa näkyä tai minkälaiseen conversioon ollaan tyytyväisiä....huh huh.

Nettimarkkinoinnin aloittaminen voikin kivijalkayrittäjästä alkaa pian tuntua ylivoimaiselta. Vaihtoehdoksi jääkin yhteydenotto alan ammattilaisiin jolloin yrittäjän pitää luottaa että he voivat tarjota yrittäjälle parhaan näkemyksen sekä osaamisen nettimainonnan tulokselliseen tekemiseen. Pahimmillaan voi kuitenkin käydä niin että yrittäjän aamiaispöydältä löytyy edelleen se tuttuun ja turvalliseen paikallislehteen, jonka sivuilla komeilee yrityksen kivijalkakaupan mainos sekä edelleen pieniä kävijämääriä tuottavan verkkokaupan internet osoite.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti