tiistai 12. maaliskuuta 2013

Mitä myyminen on?

Olen pitkän markkinointi- ja myyntiurani aikana työskennellyt monenlaisissa työtehtävissä ja yrityksissä aina muutaman hengen pikku yrityksistä, satojen henkilöiden kansainvälisiin suuryrityksiin. Olen myös koko yli 20-vuotisen työurani ajan ollut MARK:n ja SMKJ:n jäsen.

Viime viikolla osallistuin ensimmäistä kertaa SMKJ:n oman alueeni osaston kevätkokoukseen. Kokousta alusti omalla esitelmällään liiton koulutus- ja tutkimuspäällikkö. Yhtenä esitelmän aiheena oli: Mitä sana "myynti" tuo mieleen? Tätä varten oli nuorilta AMK opiskelijoilta kysytty, mitä sana "myynti" tuo heille mieleen? Yllätyksekseni vastaukset olivat hyvin erilaisia. Jollekin sana "myynti" toi mieleen asiakaspalvelun, toiselle ärsyttävät puhelinmyyjät ja jollekin kaupantekotilanteen tai tuotteiden myyntiä ihan vaan.
Useimmiten sana "myynti" nähtiin jollakin tavalla negatiivisena eikä välttämättä nuorten mielestä kovin houkuttelevana. Yksi itselleni parhaiten mieleen jääneitä vastauksia oli "innokkuus, ystävällisyys ja hyvä edustus".

Vastaus sai muistelemaan oman myynti- ja markkinointiuraani alkuaikoja. 90-luvun alussa kauppiksesta valmistuuneena ja 90-luvun lamassa työelämään mukaan hypänneenä ei lähtökohdat oman työuran luomiseen olleet kaikista parhaimmat. Muistan alussa tehneeni, kuten monet muutkin, eli lähetin kymmeniä työhakemuksia, pääsin muutamiin haastatteluihin, mutta avoimet työpaikat valuivat aina muille hieman kokeneimmille hakijoille.

Ensimmäiset onnistuneet myyntini tapahtuivatkin kun ymmärsin että saadakseni töitä pitää minun pystyä ensin myymään itseni työnantajalle. Työnantaja piti vakuuttaa ystävällisellä käytöksellä, olemalla innostunut tarjolla olevasta myyntityöstä ja myytävistä tuotteista sekä vakuuttaa halukkuus myydä kyseisen yrityksen tuotteita samalla innostuksella myös asiakkaille.

Ensimmäisiä myyntitehtäviäni 90-luvulla olivat mm. toimiminen perinteisessä puhelinmyynnissä ja tuote-edustajana. Molemmissa tuotteet eivät olleet trendikkäitä hightech tuotteita eikä asiakas suhteet olleet kovin pitkäaikaisia. Molemmissa myyntityö sisälsi myös pitkälti oman asiakaskunnan hankkimisen joko hyödyntämällä edellisen myyjän asiakaslistoja tai katsomalla minkälaisia asiakkaita kilpailijoilla oli.

Usean vuoden työskentely näiden tuotteiden parissa opettivat kuitenkin ymmärtämään mitä myyntityö todella on, kuinka paljon hyvän myyntituloksen tekeminen vaatii työtä, päättäväisyyttä ja sitkeyttä sekä mitä asioita tekemällä oikein päästään melkeinpä missä myyntityössä tahansa menestykseen.

Myöhemmin työskennellessäni myyntijohtajana ja markkinoinnin esimiehenä ovat samat nuorena opitut asiat päteneet edelleen. On sitten kysymys myymisestä tai markkinoinnista on tärkeää olla innostunut myytävästä tai markkinointavasta tuotteesta. Asiakastyössä oleellista on asiallinen ja ystävällinen käytös sekä kyky johdattaa asiakas päätöksentekotilanteeseen. Mikä kuitenkin tärkeintä, pitää asiakkaalta uskaltaa aina kysyä "OSTATKO?"  





  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti