perjantai 15. maaliskuuta 2013

Missä mättää kun myyntiä ei tule?

Olen törmännyt markkinointi- ja myyntiurani aikana useita kertoja kysymykseen "Missä mättää kun myyntiä ei tule?". Yksinkertaista vastausta ei yleensä ole vaan pitää kaivautua syvemmälle jotta ymmärtää paremmin kokonaiskuvan, kuten palvelun tai tuotteen kilpailutilanne, millainen laatumielikuva palvelulla tai tuotteella on, miten markkinointia tai myyntiä on hoidettu, mikä on henkilöstö tilanne jne.

Esimerkkinä menestyksekkäästä myynnistä ja liiketoiminnan hoitamisesta voisi käyttää edesmennyttä
Sir Thomas Liptonia (1848-1931) joka totesi että liiketoimintaa pitää pystyä kaiken aikaa kehittämään. Pitää olla selvillä kilpailutilanteesta ja miettiä miten omaa palvelua tai tuotetta voi parantaa ja viedä uusia ideoita rohkeasti eteenpäin. Kuten tiedämme Sir Thomas Lipton aloitti oman uransa sekatavarakauppiaana. Myydyimmät tuotteet olivat pekoni, voi ja kananmunat joita myytiin alueen kaikissa sekatavarakaupoissa. Tuotteet ja laatu olivat täysin samaa kuin muilla kauppiailla mutta Liptonin sekatavarakaupassa kilpailijoita edullisempaa.

Liptonin kohdalla merkittävänä kasvun takuuna oli kuitenkin että yrityksen voitot sijoitettiin yrityksen kehittämiseen ja kustannussäästöt siirrettiin niin hintoihin asiakkaiden hyväksi kuin palkkoihin ja etuisuuksiin työntekijöiden motivoimiseksi. Lipton oli myös taitava markkinoija jonka ideat olivat 1900-luvun vaihteessa täysin omaa luokkaa ja herättivät paljon huomiota. Myöhemmin Lipton oivalsi että teestä oli tulossa brittien kansallisjuoma ja nykyisin tunnemmekin Liptonin paremmin Lipton Tee-merkistä kuin pekonista.

Hinnoittelun, kilpailija seurannan ja uusien ideoiden lisäksi on tärkeää pitää huolta että työntekijät puhaltavat samaan "hiileen", ovat motivoituneita ja innostuneita. Työntekijöiden pitää myös ymmärtää mitä palveluja tai tuotteitta yritys myy ja mikä on yrityksen tulevaisuuden strategia tai visio. Työntekijän pitää lisäksi ymmärtää oman työpanoksensa arvonsa yrityksen myynti-, palvelu- tai tuotantoketjussa ja se ettei yksi henkilö ei yleensä pysty tekemään kaikkea vaan paras tulos saadaan toimimalla avoimesti ja tiiminä.








 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti