maanantai 23. toukokuuta 2016

Me, myself and I?

Asiakkaiden kanssa törmää aika-ajoin tilanteeseen jossa "me ollaan kokeiltu ihan kaikkea", "me tiedetään mitä tehdään", "me ollaan ihan tyytyväisiä myyntiin ja markkinointiin" 
...mutta silti liikevaihto ja myynti ovat laskevassa trendissä eikä tunnelin päässä näy uutta valoa. 

Onko mitään tehtävissä kun kaikki on kunnossa? ...KYLLÄ ON

Usein ongelma on yksinkertainen. On jämähdetty paikoilleen ja kangistuttu vanhoihin "silloin joskus" hyvin toimineisiin toimintatapoihin. Pitäisikin pystyä pysähtymään hetkeksi ja miettiä mikä toimii, ei toimi ja mitä voidaan tehdä paremmin. 10-vuodessa kilpailukenttä on muuttunut ja myös ihmisten käyttäytyminen on muuttunut. Matkanvarrella on saatettu unohtaa markkinoinnin ja myynnin perusasioita ja siksi menetetään arvokkaita kontakteja tai kanta-asiakkaita kilpailijoille. Syynä on usein myös se ettei käytetä tehokkaasti mittareita joilla tunnistaa myynnin ja markkinoinnin tehokkuutta tai ei osata tulkita mitä mittarit meille kertovat.

Onko mitään siis tehtävissä? ...KYLLÄ ON ...pitää pystyä luopumaan "Me, Myself and I" asenteesta. 

Kun tuntuu että asiat ovat hyvin mutta mittarit näyttävät väärään suuntaan kannattaa luopua Me, Myself and I -asenteesta ja pyytää apua. On turha ampua markkinointirahaa "haulikolla" ilmaan ja luottaa että "jotain putoaa" jos tekeminen on ollut samanlaista pitkään tai perusasiat eivät ole kunnossa. Markkinointia voi tehdä myös pienellä rahalla ja saada onnistuneita myyntikokemuksia pienemmällä vaivalla kun tiedetään mitä ollaan tekemässä ja mihin pitäisi keskittyä. Me, Myself and I -asenne ei auta uudistumisessa vaan sillä ammutaan usein omaan jalkaan ja jälki on myös sen mukaista. 

Sanonta "Ei yksi lintu pesää tee" -toimii siis myös niin myynnissä kuin markkinoinnissa joten pyytämällä apua pääsee useimmiten vähemmällä ja yhdessä tekemällä onnistumisia syntyy nopeammalla tahdilla.



 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti