maanantai 2. toukokuuta 2016

Markkinointia vai myyntiä?

Yritysten menestymisen on kiinni monesta tekijästä. Vappupuheissa on tänä vuonna puhuttu yhteiskuntavastuusta, siitä kuinka yrittämistä pitäisi tukea ja miten tukemisen kautta yritykset pystyvät parantamaan kilpailukykyä ja palkkaamaan lisää työntekijöitä.

Mitä yrittämisessä pitäisi sitten ottaa huomioon jotta on mahdollisuus menestyä?
Mitä merkitystä on markkinoinnilla ja myynnillä yrityksen menestymisessä?

Pohjimmiltaan yrityksen perustamiseen tarvitaan rohkeutta, hulluutta ja loistava liikeidea. Hyvä tuote tai palvelu tarvitsee myös hyvän sitä kuvaavan tai muuten vain mieleenjäävän nimen tai brändin.
Usein liikeidea, yrityksen nimi/brändi ovat kunnossa mutta ei minkäänlaista ajatusta siitä kuinka yritystä pitäisi markkinoida tai tuotetta myydä tehokkaasti.

Mitä eroa on markkinoinnissa ja myynnissä?

Molemmissa tavoitteena on tuottaa yritykselle tunnettuutta ja lisäarvoa jota kautta yrityksen tuote/palvelu tavoittaa oikean asiakkaan ja yritys saa tuloja/liikevaihtoa. Markkinoinnissa haetaan tunnettavuutta yrityksen palvelulle tai tuotteelle, tavoitellaan oikeaa kohderyhmää jolle kerrotaan ominaisuuksista sekä hinnoittelusta ja pyritään koukuttamaan asiakas niin että hän käyttää palvelua tai ostaa tuotetta. Myynnissä tavoitteeena on myydä yrityksen palvelua tai tuotetta oikealle kohderyhmälle, kertoa ominaisuuksista sekä hinnoittelusta ja pyrkiä koukuttamaan asiakas niin että hän käyttää palvelua tai ostaa tuotteen.

Totuus on että hyvä ja näyttävä markkinointi ei korvaa huonosti toimivaa myyntiä eikä paras myyntimies pysty myymään tuotetta jota on markkinoitu huonosti. Jotta voidaan menestyä niin markkinoinnin kuin myynnin osalta pitää molempien toimia hyvässä synkronissa toistensa kanssa.

Esimerkkejä huonosti toteutetusta markkinoinnista tai myynnistä on useita. Verkkokaupan puolella esimerkki markkinoinnin ja myynnin huonosta yhteistyöstä voisi olla tilanne jossa markkinoinnin kautta mainostetaan kesän uutuustuotetta mutta verkkokaupassa tuotetta ei ole saatavilla tai se on hankalasti löydettävissä. Markkinoinnissa on saatettu myös puhua tuoteominaisuudesta jota ei ole korostettu riittävästi verkkokaupassa eikä asiakas uskalla tehdä ostopäätöstä koska ratkaiseva tekijä puuttuu myyntikanavasta tai myyjä ei osaa myydä tuotetta asiakkaalle. Sama voi tapahtua myös toisin päin eli verkkokaupassa on tarjoalla kesän "killeri"uutuus joka on nostettu näyttävästi verkkokaupan etusivulla esille mutta tuotetta ei markkinoida missään. Pahimmillaan kilpailijat ovat keksineet nostaa vastaavan tuotteen näyttävästi esiin ja keräävät voitot markkinoimalla ja myymällä tehokkaasti huonompaa tai huomattavasti kalliimpaa tuotetta. Sesonki menee ohi ja omat tuotteet jäävät varastoon odottamaan parempia aikoja.

Mikä siis avuksi markkinointi vai myynti vai markkinointi ja myynti?

Markkinoitaessa ja myydessä tuotteita ja palveluita unohtuu usein se että kaikki lähtee liikkeelle lopulta hyvin pienistä asioista. Perusasia on että mikäli tuotetta tai palvelua ei markkinoida ja myydä millään tavalla ei se voi myöskään tavoittaa yhtään asiakasta. Ei riitä että perustetaan yritys, on hyvä tuote ja hyvä kauppapaikka jos kukaan ei koskaan huomaa, kuule tai näe tuotetta tai palvelua missään.

Markkinointia voi tehdä aluksi edullisesti pienillä asioilla ja varmistamalla että myynnin ja markkinoinnin perusasiat ovat kunnossa. Jos kilpailua on lähtökohtaisesti paljon pitää tuotteen tai palvelun olla kilpailukykyinen ja markkinointia ja myyntiä tehdä tehokkaasti ei pelkästään uusille asiakkaille vaan myös jo kertaalleen tuotetta tai palvelua käyttäneille asiakkaille. Jos asiakas on tyytyväinen palaa hän uudestaan kun asiakasta muistutetaan riittävästi aika-ajoin hyvästä tuotteesta tai palvelusta. Tiukassa kilpailutilanteessa tyytyväisiä asiakkaita ei kannata menettää kilpailijoille koska uuden asiakkaan saaminen vaatii moninkerroin enemmän työtä kuin vanhan tyytyväisen asiakkaan saaminen takaisin. Myös tähän tarvitaan tehokasta myyntiä ja markkinointia...

     

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti