Millä tavalla sitten kilpailua voidaan seurata tai tutkia? Tai minkälaisilla toimenpiteillä voidaan lisätä oman palvelun tai tuotteen tunnettuutta, kilpailukykyä ja kiinnostavuutta kilpailijoihin nähden?
Viimeisten tilastojen mukaan merkittävimmät tiedonhakukanavat b-to-b liiketoiminnassa ovat hakukoneet, yrityksen oma kotisivu, erilaiset suosittelu- tai vertailusivustot, video jakelu sivustot ja uutislehtien sivustot. Miten yritys voi sitten tietää missä suhteessa mitäkin palveluja markkinoinnissa tai viestinnässä pitäisi käyttää ja miten kilpailijat hyödyntävät verkon sisältämiä erilaisia sisältöpalveluja omassa markkinoinnissa tai viestinnässä?
Yksinkertaisin tapa selvittää kilpailutilannetta on teettämällä digitaalinen markkinapositio analyysin. Erilaisia markkinapositio analyyseja on tarjolla jo muutamilla yrityksillä tai analysointi palveluja voi ostaa suoraan verkosta kansainvälisiltä toimijoilta. Parhaan tuloksen ja asiantuntijoiden avun saa kuitenkin käyttämällä jotakin markkinapositio analysointiin erikoistunutta paikallista yritystä, joka voi yhdellä kerralla auttaa nykyisten kotisivujen teknisessä auditoinnissa sekä analyysin tuloksena löytyneiden virheiden tai puutteiden korjaamisessa.
Hyvin toteutetussa markkinapositio analyysissä selviää
- ketkä ovat yrityksen todellisia kilpailijoita verkossa
- mikä on yrityksen tämän hetkinen näkyvyys verkossa kilpailijoihin nähden
- millä hakusanoilla yritykseen harkoittamaa liiketoimintaa haetaan verkossa
- minkälaisella sisällöllä houkutellaan omaa kohderyhmää tehokkaimmin omille kotisivuille
Kun markkinapositio analyysi on toteutettu oikein, tietää yritys tarkasti ketkä ovat todellisia kilpailijoita ja millä tavalla kilpailijat hyödyntävät verkkoa omassa liiketoiminnassa. Kun analyysin jälkeen on tehty tarvittavat muutokset omiin kotisivuihin, hakukone näkyvyyteen, verkkomarkkinointiin sekä viestintään löytyvät yrityksen tarjoamat tuotteet tai palvelut entistä tehokkaammin verkossa. Yrityksen liiketoiminta on myös tehtyjen toimenpiteiden jälkeen huomattavasti kilpailukykyisempää, mikä näkyy sekä automaattisen liikenteen lisääntymisenä yrityksen kotisivuille että liiketoiminnan selkeänä kasvuna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti