torstai 25. huhtikuuta 2013

Mitä on digitaalinen liiketoiminta?

Digitaalisesta liiketoiminnasta tuntuu tulleen päivän sana, josta toitotetaan tällä hetkellä useissa kanavissa. Viimeksi eilen lueskelin useampia presentaatioita digitaalista liiketoimintaa ja markkinointia koskien, jotka oli jaettu erään kansainvälisen digitaalisen jakelukanavan kautta. Esityksissä digitaalinen liiketoiminta oli kuitenkin rinnastettu useimmiten digitaaliseen markkinointiin mistä johtuen jäin miettimään mikä sitten on lopulta todellista digitaalista liiketoimintaa? Jotta aihe avautuisi itselleni paremmin selailin myös Tekesin sivuja minkä perusteella asian voisi kiteyttää seuraavasti "Digitaalisuus auttaa kehittämään yritysten tuottavuutta sekä tukemaan kestävää kehitystä ja innovaatioita sekä kasvua laajasti kaikilla toimialoilla."

Kaiken tiedon haun jälkeen alkoi itsellekin vähitellen avautumaan ettei liiketoimintojen digitaalisoitumisessa ole kysymys pelkästään markkinoinnin siirtymisestä digitaalisiin kanaviin vaan myös siitä millä tavalla yritykset voivat hyödyntää teknologiaa esimerkiksi asiakassuhteen parantamiseksi tai miten yrityksen työntekijät kommunikoivat keskenään yrityksen sisällä ja yritys asiakkaille yrityksen ulkopuolella.

Esimerkkinä voisi käyttää vaikka yritysten sisäisen kommunikaation digitaalisoitumista. Kun aiemmin työntekijöiden välinen kommunikointi tapahtui sisäisten palaverien, sähköpostiviestien ja matkapuhelimen kautta, voidaan kaikki tämä siirtää nykyisin digitaaliseen kommunikointikanavaan. Koska digitaalinen kommunikointikanava toimii "pilvessä" on se aina avoinna ja kaikkien saatavilla, ajasta tai paikasta riippumatta. Kommunikointikanavan kautta keskustelua voidaan käydä kuvayhteydellä tai vain viestittämällä joko kaikkien työntekijöiden kanssa samanaikaisesti tai erikseen määriteltyjen/valittujen työntekijäryhmien välillä. Kommunikoinnin digitaalisoituminen vähentää näin tarvetta sisäisille palavereille tai matkustelulle eri toimipisteiden välillä. Työntekijöiltä säästyy myös aikaa ja vaivaa sähköpostien lähettelyltä tai turhista puhelinsoitoista, kun kommunikointikanavan kautta voidaan nähdä kuka työntekijöistä on tavoitettavissa ja kohdentaa kysymykset joko yksittäiselle työntekijälle tai valitulle työntekijäryhmälle. Viestit ja työntekijöiden välinen kommunikointi on myös luettavissa koska tahansa joten esimerkiksi lomalta paluun jälkeen ei ole tarvetta kahlata läpi kymmeniä ellei satoja sähköpostiviestejä löytääkseen olennaisen tiedon uusista tuotteista tai käynnissä olevien kehitys-/asiakas projektien tilasta.

Uskoisin että edellä mainitun esimerkin perusteella kun yrityksen sisäinen viestintä on digitaalisoitunut on yritys lisännyt tuottavuutta, säästänyt palvelin, matkapuhelin ja matkakuluissa eivätkä innovatiiviset uudet ajatukset enää katoa poistettujen sähköpostiviestien tai uusille työurille lähteneiden työntekijöiden mukana?

Samaa digitaalisoitumisen tuomaa hyötyä voi huomata myös arkielämässä kun ystävien välistä keskustelua ei enää tarvitse käydä pelkästään puhelimen kautta.  Nykyisin kun kommunikointi onnistuu helposti myös erilaisten sosiaalisten-  ja "pilvessä leijuvien" puhekanavien välityksellä.


     

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti